Tratamentul compresiv al limfedemului

Limfedemul (obstrucţia limfatică) este o afecţiune caracterizată prin acumularea de lichide la nivelul ţesuturilor din cauza funcționării necorespunzătoare a sistemului limfatic, determinând apariția edemului. Sistemul limfatic este alcătuit din vase și ganglioni limfatici prin care circulă limfa. Limfa este responsabilă de asigurarea circulației în întregul organism a anumitor nutrienți  indispensabili celulelor (precum lipidele), repartizarea limfocitelor și eliminarea reziduurilor celulare.

În funcție de etiologie, limfedemul poate fi:

•  Primar – poate fi prezent încă de la naştere, deşi simptomele pot apărea mai târziu în viaţă.

•  Secundar – este cauzat de blocarea vaselor limfatice, ca urmare a anumitor afecţiuni sau intervenţii. Cea mai frecventă cauză a limfedemului secundar este combinaţia operaţie-radioterapie utilizată în cazul cancerului mamar, însă orice intervenție chirurgicală care presupune eliminarea nodulilor limfatici sau lezarea vaselor limfatice poate determina apariția acestuia. Riscul de limfedem secundar mai poate fi influențat de înaintarea în vârstă, obezitate, artrita psoriazică sau reumatoidă etc.

Simptomele limfedemului sunt consecința acumulării de limfă la nivelul țesuturilor moi. Adeseori, pacienții remarcă diferența de volum și diametru a unui membru comparativ cu cel contralateral și resimt senzație de greutate în acesta, senzaţie de căldură, roşeaţă sau mâncărime la nivelul edemului, înţepături sau senzaţie de arsură, febră sau/şi frisoane, flexibilitate redusă la nivelul articulaţiilor, durere sau presiune la locul edemului, îngroşarea tegumentelor etc.

Diagnosticul de limfedem se stabileşte pe baza simptomelor, a istoricului medical şi a analizelor imagistice recomandate de medic și are o evoluție progresivă în 3 stadii:

• stadiul 1 – edemul face godeu, iar aspectul regiunii afectate revine, de obicei, la normal;

• stadiul 2 – edemul nu mai face godeu, iar inflamația cronică a țesuturilor moi produce fibroza locală;

• stadiul 3 – tegumentele devin cafenii și edemul este ireversibil, în mare parte din cauza fibrozei țesuturilor moi.

Tratamentul constă în aplicarea unor măsuri terapeutice pentru ameliorarea simptomelor, în principal a edemului și a disconfortului, sau pot opri evoluția bolii, dar, din păcate, vindecarea este rară.

Măsuri terapeutice:

Masaj pentru drenaj limfatic – este efectuat de către o persoană certificată, dar nu este recomandat persoanelor care suferă de infecţii ale pielii sau care prezintă cheaguri de sânge;
Compresie externă – se face cu bandaje, îmbrăcăminte specială elastică, cu efect compresiv. Este importantă alegerea mărimii potrivite a acestora şi reevaluarea periodică prin măsurători efectuate de către personalul specializat;
Exerciţii fizice – acestea ajută la menţinerea mobilităţii şi stimulează circulaţia limfatică;
Terapie decongestivă – constă în masaj manual de drenaj limfatic, pentru facilitarea circulaţiei, urmat de bandajare compresivă (TERAPIA COMPRESIVĂ – MOBIDERM) pentru reducerea edemului.

Cum putem preveni apariția limfedemului secundar sau a complicațiilor acestuia:

• Evitarea hainelor strâmte, a băilor fierbinţi şi a expunerii la solar;
• Purtarea de încălţăminte confortabilă;
• Evitarea mersului cu picioarele goale – pentru a evita infecții;
• Menţinerea exemplară a igienei corporale şi, în special, a membrului afectat;
• Evitarea ortostatismului prelungit;
• Evitarea compreselor calde sau foarte reci pe membrul afectat;
• Evitarea călătoriilor cu avionul sau a drumeţiilor la munte (edemul se înrăutăţeşte din cauza presiunii atmosferice scăzute);
• Practicarea gimnasticii zilnice – mişcarea moderată este esenţială;
• Ridicarea picioarelor la aproximativ 45 de grade faţă de restul corpului – cu rolul de a facilita circulaţia sangvină;
• Reducerea excesului ponderal ajută la prevenirea şi ameliorarea simptomelor limfedemului.

Complicații

Fără un tratament profilactic, limfedemul poate determina complicaţii la nivelul pielii (infecții, hiperkeratoză, veruci, papiloame), tromboza venoasă profundă, erizipelul necrozant, fasceita necrozantă, limfangiosarcomul etc.
Compania Ortoprofil dorește să reprezinte standardul de calitate în îngrijirea pacienților cu limfedem, motiv pentru care specialiștii noștri au beneficiat de formare profesională și specializare continuă în Franța și Polonia, în clinici de specialitate. Portofoliul pentru îngrijirea limfedemului este foarte complex, de ultimă generație, aparținând companiei Thuasne – Franța (OrtoProfil – partener unic autorizat în România).
Gama Thuasne Lymphology reunește o gamă complexă de dispozitive medicale de serie sau pe măsură individuală.

Pentru mai multe informații privind tratamentul compresiv al limfedemului, întreabă specialiștii și îmbunătățește-ți viața!